I NAT KAN JEG SKRIVE

Posted: September 10, 2012 in Uncategorized
Tags: , ,
Neruda,Griffin

I am only the head of those that went before me –
Pablo Neruda & Peter Griffin

I nat kan jeg skrive de bedrøveligste linjer

skrive fx at natten er ødelagt

og de blå stjerner ryster i det fjerne.

Nattens vind revolterer på himlen og synger

I nat kan jeg skrive de bedrøveligste linjer

Jeg elskede hende og hun elskede også mig af og til

Gennem nætter som denne holdt jeg hende i mine arme

Jeg kyssede hende igen og igen under den uendelige himmel

Hun elskede mig og sommetider elskede jeg hende

Hvordan kunne man undlade at elske hendes dejlige øjne

I nat kan jeg skrive de bedrøveligste linjer

Jeg føler jeg har mistet hende. At hun har forladt mig

At høre den uendelige nat, gør den end mere uendelig uden hende

Og versene falder på sjælen som dug på græsset.

Hvad hjælper det min kærlighed ikke at kunne holde om hende

Natten er ødelagt og hun er her ikke hos mig mere.

Det er alt. I det fjerne synger nogen dæmpet.

Min sjæl er ikke tilfreds med tabet af hende.

Mine suk søger at nå hende.

Mit hjerte leder efter hende,

men hun er ikke hos mig mere.

Den samme nat blev de samme træer hvide.

Vi er ikke mere de samme.

Jeg elsker hende ikke mere, det er sikkert op vist,

men hvordan var det jeg elskede hende.

Min stemme prøvede at finde

vinden for at berøre hendes ører.

Hun vil blive en andens. Som mine kys før dem.

Hendes stemme. Hendes lyse krop og uendelige øjne.

Jeg elsker hende ikke mere, det er sikkert og vist,

men måske elsker jeg alligevel.

Kærligheden er kort. Glemslen så lang.

Fordi jeg igennem sådan en nat

holdt hende i mine arme

er min sjæl ikke tilfreds med den har mistet hende.

Gennem denne sidste pine vil hun lade mig lide

og dette er de sidste vers

Jeg skriver til hende.

***

Pablo Neruda

i Tommy Flugts gendigtning

***

Oversat i et hug af TF 9.09.12

efter engelsk forlæg af W.S. Merwin.

Inspireret af Peter Griffin The Neruda Suite

Comments

Leave a Reply

