AURORA DIALOGEN

Posted: September 17, 2013 in Uncategorized

AURORA DIALOGEN

af Tommy Flugt

I vort Aurora Galleri kom en dag en del kunstnere ind og vi fik en snak om egnen og stedet og landskabet omkring os. Og hvordan vi organiserede os her i vandkants Danmark. Jeg fortalte om de stort anlagte Kunstdage i pinsen, som holdes hvert år i tre dage, hvor kunstnerne deltager og holder åbent hus.

Kommuner, Kulturregion og VisitDenmark deltager og betaler brochure, annoncer og udsendelse for kunstnerne, der i fællespjece kan reklamere for deres steder. Midt- og Vestsjælland deltager vi i og i Odsherred Kommune har de deres eget arrangement på næsten samme måde. Kunstnerne stiller sig altså gratis til rådighed i tre dage og forpligter sig til at holde gratis åbent fra 11-17 hver dag i Pinsen. Folderen her hos os repræsenterer 105 udstillingssteder som folk i pinsen kan besøge som de vil. Man kan udfra kortet lave sin egen kunstrute og se hvor langt man  kan komme. Der er indlagt en lille konkurrence, man samler stempler ind ved hvert besøg og når man har 4 stempler deltager man i lodtræknings gavekort til køb af et kunstværk. Og det er en stor udstrækning arrangementet spænder over, helt til Næstved fortalte jeg de lyttende gæster.

Men her blev jeg afbrudt.

Nej, Næstved er ikke med. Vi synes det er for stort, så vi vil ikke være med.

Jamen, det kommer I vel, indvendte jeg. I Næstved er der også kunstnere.

Jamen, vi er os selv. Vi ville ikke være med i det arrangement. Det er for stort. Der er for mange kunstnere med.

Og så sagde jeg der var vært: Den har jeg aldrig hørt før, at der kan være for mange kunstnere.

Jo, det mente hun.

Efter denne lille afbrydelse gik jeg videre i min pauseunderholdning til alle var samlet og vi kunne komme videre på den planlagte kunstrute i området som Galleri Aurora ved Alice Faber stod for. Jeg var en hjælpeguide.

Men nu nogen tid efter dukker samtalen op med fuld styrke og jeg må fastholde, at der i et land ikke kan være nok kunstnere. Jo flere des bedre. Kunsten taler fredens sag og har altid gjort det.

Jeg har lige set nogle billeder af en træt amerikansk udenrigsminister som forhandler om fred i Syrien og afskaffelse af deres forfærdelige kemiske våben. Og så kom indholdet af artiklen lige i synet på mig: USA ligger selv inde med over 3000 tons kemiske våben på lager.

Det er et stort hykleri der foregår i øjeblikket. Og forfærdelige omkostninger for civilbefolkningen ikke alene i Syrien, men andre steder hvor våbnene taler.

Der er grund til at overveje om ikke alle de midler man bruger til våbenproduktion skulle stoppes. Der er grund til at nedruste. I virkeligheden har vi en historisk chance for at gøre det, men vi tøver.

Færre våben og mere kunst. Jo flere kunstnere, des bedre.

Vi har brug for en kreativ verden helt uden det militære isenkram. Vi har ikke brug for destruktive våben, men for kreative pensler og penne. Jo flere skabende menneske des bedre. Giv kunsten til hver en landsby i denne verden. Slip de kreative kræfter løs.

17. september 2013

Leave a Reply

