MIG JEG ER DEN SKØRE SØN

Posted: December 4, 2013 in Uncategorized

MIG JEG ER DEN SKØRE SØN

af Tommy Flugt

Yahya Hassan

Yahya Hassan

Forleden slog jeg tilfældigt over på TV2 News og til min store overraskelse var Yahya Hassan på, og det var han i en hel time eller mere. Han læste op, blev udspurgt og var i dialog med fyldt sal på H.C. Andersen Skolen i Odense. Noget usædvanligt for en digterdebut. Hans digtsamling er vist nok trykt nu i 42.000 eksemplarer, hvilket også er helt usædvanligt. Vi skal tilbage til Vita Andersens Tryghedsnarkomaner fra 1977 for at opleve noget lignende. Usædvanligt i Danmark, hvor folk ikke læser digte. Men læser noget selvoplevet  virkelighed ind i de stærkt eksponerede digte, som de så kan have en mening om, når de læser dem.

Det vil sige at vores digtopfattelse bliver præget af om digteren rammer en eller anden tidsånd og den så siger samtiden noget. For så eksploderer det. Og det er fint og godt nok. Men sætter sig ikke særligt varige spor i forhold til digtningen som sådan. Den er en lille og usselt behandlet kunstart i Danmark. Næsten ikke synlig hos boghandlerne eller bibliotekerne.

Vita Andersen ramte med sin digtsamling i en række fortællende digte om kvinder som ofre for mands- og varesamfundets rollespil i en blanding af råhed og ømhed, letsindighed og depression, samtiden lige på kornet med lettilgængelige tekster, prosadigte, af nedgørende kritikere kaldet “Knækposa”. Men af publikum taget imod. Bogen er vist solgt i 100.000 eksemplarer. Det kom der et stort forfatterskab ud af ad åre. Men ikke uden vanskeligheder for den unge digter, som blev så voldsomt eksponeret ved sin debut.

Det samme sker med Yahya Hassan. Han bliver også voldsomt trukket frem/ ført frem. Og skal stå til regnskab for alt muligt han ikke har sagt og som folk lægger ham i munden. Der er snart ingen der ikke kender ham og har en mening om ham. Det er næsten for meget. Man kan blive urolig over om han kan stå for presset. Jeg synes hans litterære rådgivere har et stort ansvar for at passe på hans talent. Det må ikke drukne i al den ydre mediefremvisning.

En statsløs og rastløs palæstinenser født i 1995 med dansk pas slår sig igennem den danske folkepatiske forskrækkelse over kriminelle indvandrere, der ikke kan forstå danske værdier og som insisterer på at skrive om sine egne umulige oplevelser af værdier. Han skriver med store bogstaver, versaler, så alle kan læse og høre ham, forstå ham. Og det må naturligvis give modstand, nødvendig modstand. Og dermed har den statsløse unge mand med dansk pas – passet den danske sovende nation op og startet en debat indefra som en nødvendighed. I et sprog ikke set tidligere. Et dansk indvandrersprog med vanskeligheder og store problemer. Et nødvendigt partsindlæg på 169 siders versaler:

MIG JEG ER DEN SKØRE SØN

MIG JEG HAR SKIFTET JOGGINGBUKSER UD

MED CIVILISERET OG TILPAS STRAM COWBOYBUKSER

MIG JEG BEKRIGER JER MED ORD

OG JER I VIL SVARE TILBAGE MED ILD

MIG JEG ER KAFIR MIG JEG ER MUNAFIQ

MIG JEG ER HUND

MIG JEG ER BESKIDT MIN SJÆL ER FATTIG

OG OVENPÅ UGERNINGEN JEG DØSER HEN I FORÅRSSOLEN

Sådan slutter digtsamlingen. Han lader sig ikke rigtig sammenligne med noget tidligere. Formfuldendte digte er ikke hans sag, man må acceptere formen i hans egen unikke stil og forstå skriget i mørket og se et menneske vikle sig ud af sin egen vanskelige ungdom og opvækst. Det ligner et stærkt menneske, der er godt på vej. Lad os hjælpe denne statsløse medborger med at blive borger og digter i vort lille islamofobiske land. Der er brug for hans stemme, der er brug for en digter. YAHYA HASSAN er digter.

VI RØG SMØGER OG HØRTE ARABISK MUSIK
SNAKKEDE OM LIVET
OM ARABISKE PIGER
NAT BLEV DAG I EN BOGHANDELS BAGGÅRD

Og her som hjælper med at køre bogkasser rundt til boghandlere møder den unge mand en bog som kommer til at betyde noget for ham. Sådan som unge mennesker har brug for en mentor eller en rådgiver, sådan møder Hassan en voksen forfatter. Det gav ham retning. Han skriver i slutningen af digtet: LEGALT NATARBEJDE følgende, hvor han modtog returkasser med nogle bøger som betaling for hjælpen:

DENNE NAT VAR DER KUN EN
JEG SPRÆTTEDE DEN OP TIDLIGT OM MORGENEN
UBRUGELIGE KRIMIER OG EN KNAUSGÅRD

Denne Knausgård er naturligvis den norske forfatter til Min Kamp Karl Ove Knausgård, hvis tema i de seks bind er det enkelte menneskes liv på godt og ondt. Det er værd at bemærke at Hassans digt netop slutter med det navn.

Jeg tror roligt man kan sige at Knausgård var et vendepunkt for den unge digter. Ud af tåge kan skimtes lys. Ud af en tekst kan man finde spor. Og ud af handlinger kan man skimte forvandlinger.

© Tommy Flugt
2. & 3.12.2013

Leave a Reply

