DRØMMELANDET, TILBAGEKOMST & LANDET OG BARNDOMMEN

Posted: December 22, 2013 in Uncategorized

DRØMMELANDET

af Tommy Flugt

 

Han spurgte sin ven:

Kan jeg leve uden mit land

i længere tid uden at gå til grunde?

Og hans poetiske ven svarede ham:

Det lader sig gøre hvis du drømmer

for drømme er gjort af det stof

lande bliver til af

 

TILBAGEKOMST

 

Når der er mest mørke

vender det

og lyset kommer

langsomt

tilbage

 

Når mørket er dybest

drømmer man om

landet og barndommen

og lyset vender tilbage

 

LANDET OG BARNDOMMEN

 

1

I min barndom var der vand

rundt om os

for vi boede på en ø

den var for børn

for vi kunne ikke rigtig blive væk

gik vi for langt hjemme fra

stødte vi på vand

og måtte vende om og gå hjem igen

når vi blev sultne

kun om vinteren

var vores forældre bekymrede

når vandet frøs til is

så var der fare på færde

når vi var ude med skøjterne

på vandet der var stift

her kunne vi skøjte rundt

i uendelige ottetaller

til vi blev kaldt hjem

 

2

Jeg har skøjtet på havet

mens månen sendte sit

projektørlys ned over

det frosne hav

og jeg drømte om

hvad jeg skulle blive til

uden at fortælle det til nogen

barndommens hemmeligheder

skal ikke komme fra mig

der er nok af betroelser

i vor tid og mine er is

 

3

Men det har slået mig som ældre

hvor ofte jeg selv vender tilbage

til barndommens landskaber

og finder en slags trøst i

at jeg har været der og husker

hvor godt og besværligt

og helt fantastisk livet var som barn

 

4

Jeg bringer altid barndommen med mig

ud i verden når jeg ser andres liv og børn

og jeg genkender min egen eller ønsker

at deres var som min med fred og vandets grænser

 

5

Husker du barndommen tænker jeg ofte

men venter ikke svar

det er folks egen opgave

at tænke tilbage

den kan være så belastet

at man ikke vil huske den

og den kan være så god

at man helt har glemt den,

men den kan også være

så oplevelsesrig at man aldrig

aldrig glemmer sin barndom

for den er grunden til ens eget liv

her og nu og fremover

når du hører en lyd

kan du risikere at opleve

en stump af en film fra

din barndoms land

 

© Tommy Flugt

21.-22.12.2013

Leave a Reply

