AT SÆTTE SIG IND I VERDEN

Posted: January 3, 2015 in Uncategorized

AT SÆTTE SIG IND I VERDEN

 

Jeg kikker ud ad vinduet

Skyerne er forsvundet efter blæsten

Regnen er hørt op

Sneen der var her for lidt siden er væk

Fuglene flyver over morgenhimlen

Et par fasaner krydser haven af

Det er stille og fredelig morgen på landet

 

En bil standser udenfor ved vejen

Og en ung mand springer ud

Kommer mig i møde med avisen

Så jeg har noget at læse i

Hvis lediggangen skulle falde mig for lang

Og når jeg har udtømt den

Vil jeg sætte mig ind i verden

 

Jeg kikker i avisen

Der er noget for enhver smag

Man (jeg) kan ikke flygte

Fra viden om verdens

Elendige tilstand

Og vores moralske nedtur

Og menneskelige forfald

 

Der er flygtninge

Vi burde tage os af

I stedet for at snakke

Os fra vores forpligtelse

At bure dem ude

Er det samme som

At lade dem dø

 

Kan vi samtidig sænke

Skatten og redde folk

Nej vel? Der skal ofre til

Og hvis vi ikke vil ofre noget

Ofrer vi dem de sultne

Så enkelt og ligetil

Så besværligt at erkende

 

De uendelige krige

Krigene fortsætter

For hvad skal krigsindustrien

Ellers leve af?

Så krigene fortsætter

Lidelserne og flygtningene

Strømmer til alle grænser

 

Igennem ruden ser jeg ud

I et grønt og åbent landskab

Hvor er der megen plads

Hvor er de marker grønne

Hvor kunne der laves meget

Fornuftigt og fredeligt

På denne blå og grønne klode

 

© Tommy Flugt

03.01.2014

”At sætte sig ind i verden”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Leave a Reply

