GENOPSTANDELSENS UNDER

Posted: January 3, 2015 in Uncategorized

Genopstandelsens under

Eller måske er det gentagelsens forunderlighed, der er på spil, når man bliver ældre. Vi har levet så længe og oplevet så meget, så der må blive plads til nogle gentagelser. Og der er ved gud mange af dem, når man er nået over på den rigtige side af de halvfjerds.

Men mærkeligt nok begynder de tidligt, gentagelserne. Da jeg var ung havde jeg fået nok af Raquel Rastenni, ikke mange aner hvem hun er i dag, kun de forhærdede Giro 413 folk. Den var jeg også ved at blive vanvittig af som ung, men jeg lærte at undgå den allerede i ung alder og nu går det som en leg at snige sig udenom. Det er straks værre med radioens Gunnar Nu Hansen. Han var alle steder i min barndom og ungdom og han har forfulgt mig lang tid efter hans død i genudsendelsernes inferno i DR. Både i tv og radioen. Han er det tvivlsomme under som Danmarks radio har fået opbygget. Han lever evigt i deres bevidsthed og uanset hvor meget jeg er på vagt, kan jeg ikke undgå at træffe ham her, der og alle vegne. Han er inkarnationen af Danmarks Radios Genopstandelses underlighed. Otto Leisner er vand ved siden af. Men det er det samme alligevel. Danmarks radio og tv er en lang genudsendelsesrække og journalister forgår aldrig. Bliver de fyret det ene sted ansættes de straks i en anden afdeling i en anden kanal. Og hvis ikke de får nok gensidig analysetid, skriver de en bog, som de så eksponerer i radio og tv og gensidig interviewer hinanden om. Journalister er alle vegne og i egen opfattelse den fjerde magt i samfundet og som sådan næsten urørlige. I tv kan de finde på at sige de mest utrolige ligegyldigheder og på skærmen tager det sig dybsindigt ud med rette baggrund: Ulla Therkelsen, Madrid, London, Moskva, Ukraine. Et halvt minuts small talk og hun kan rejse videre til næste destination og efterlade seerne og lytterne meget lidt oplyste til næste uoplyste indslag.

Matador afskrev jeg næsten før det var sendt. Men det skulle jeg ikke have gjort. DR hævnede sig grusomt på mig ved at genudsende hele herligheden i uendelige antal gange og sælge det i millionvis som dvd’er og omtale det i én uendelighed igennem interviews med skuespillerne og forfatterne og musikeren; efter sådan en omgang hjernevask ligger kulturpolitikken fast og nu skal det gå ud over indvandrerne, de skal oplæres i danske forhold og værdier, så de kan forstå det ved at se Matador. Når den ikke er gået naturligt i glemmebogen såvel som Gunnar Nu Hansen skyldes det massemediernes meningskraft. Meningsmedier og massemedier eller også er det omvendt. Hypnotiseringskraften er stor. Virkelighedsforvrængningen ligeledes. Men jeg er blevet god til at lukke for de religiøse udsendelser og Anders Laugesens salvelsesfuldhed, jeg kan ikke holde det ud, og nu ser det ud til at der skal mere til i DR af den slags. Syndernes genopstandelsesrække i form af fortabte politikere. Der må findes en anden radio på en anden planet eller kanal. En DF kanal for den del af den danske befolkning der er til Morten Korch og Matador.

Selvom jeg er blevet bedre med årene til at lægge den slags ligegyldigheder bag mig og bruge min tid til noget andet, så kan det ikke helt undgås. Der kommer jo ældre, unge mennesker og yngre i huset. Men en rem af huden har man jo uvægerligt. Sådan må det være når man er indoktrineret i den danske kultur i så mange år. Jeg er ikke kristen, men opvokset i en krigerisk kristen kultur.

Vores krigsindsats i Irak medførte kaos og sammenbrud af landet og terroren voksede ud af dets skød. Vor indsats i Libyen medførte kaos og terror voksede ud af indsatsen. Vor bekæmpelse af taleban i Afghanistan har medført kaos og terror og selvmordsbomber og en terroristisk islamistisk stat. Pakistan er voldsomt ramt af terror. I Yemen breder terroren sig og i Afrika.

Et farvel til våbnene bliver til en handelsaftale om våben. Arms Trade Treaty. Nødvendige politiske beslutninger om vejret og co2 udslippets naturødelæggelser trækker ud i årevis. Vi ved hvad der skal gøres, men gør det ikke. Og sådan er det åbenbart hele vejen rundt. Vi laver benspænd for os selv. Forhandler med en tyrkisk Erdogan i stedet for at støtte kurderne, som vi har givet terrorfodlænken og derfor ikke helhjertet kan støtte. Vi kommer til at støtte ikke-demokratiske regimer i stedet for at støtte undertrykte befolkningsgrupper, der kæmper for deres frihed, lighed og demokrati.

Findes der ingen andre måder at te sig på i verden end udpege fjender og så gå i krig? Måske skulle man afprøve fredens og forhandlingens vej noget mere. Og hjælpe flygtninge og sultne i verden. Vise den gode vilje og afprøve håbet i en periode. Håbet findes på begge sider af en konflikt. Hvad vi udkommunikerer får vi tilbage. Se blot på den pauvre udenrigspolitiske indsats. Vi må vælge en anden. Det gælder så meget. Miljøet fx og landbruget. Der er andre muligheder end de gængse. Kun vanetænkning forhindrer vort udsyn. Vi trænger i den grad til forbedringer i verden. Skal vi sende håbets fugl ud sammen?

Det kan lade sig gøre at slippe uden om krigsmanerer, men ikke helt. Selvom jeg er blevet bedre med årene til at lægge den slags tankegang bag mig og bruge min tid til noget andet, så kan det ikke helt undgås. En rem af huden har man jo uvægerligt. Selv efter et helt livs forsøg på at aflære det danske hænger der noget ved. Om ikke kongerækken, så de ting der skal til for at ens børnebørn har tillid til en og ikke opfatter os i den ældre ende som bare freaks eller mennesker fra en fjern planet.

Men det skal siges, der er dage hvor jeg føler mig så lettet og helt mig selv og det danske åg helt har forladt mig, da føler jeg mig som mig selv og ingen anden. Da er genopstandelsens under sket. Jeg er renset og befriet og kan begynde det nye år med et tabula rasa, klar til nye store oplevelser i den kommende tid. Må det nye år bringe fornyelser med sig. Undgå massemediernes påvirkning. Lær selv. Fred være med os. Godt nyt i 2015.

© Tommy Flugt

31.12.2014

Leave a Reply

